martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Naar de Bosrand 2014

Beste lezers,

Van 27-6 tot 4-7 zullen wij de Veluwe weer doorkruizen. Wij verblijven weer op Camping de Bosrand bij Bram & Ria Toes.

Dit keer gaan wij de nieuwste aanwinst de Linde uitproberen!

Uiteraard gaan wij alle vrienden en bekenden weer op de hoogte houden van alle Veluwse perrikelen.

De Start (intro)

Zoals elk jaar, vertrekken wij weer richting de Veluwe, om daar de nodige fantastische fiets kilometers neer te zetten.

In tegenstelling tot mijzelf = De Tandem weer in top conditie. Dikke spaken in het achter wiel nieuwe versnellingen nieuwe velg. (Hallo! Dit heet een nieuw wiel hoor).

Door omstandigheden hebben wij onze buiten dieren op moeten ruimen! De kippen waren al weg, Juul, de cavia hebben wij i.v.m een tumor in het kaakje en rond een oog in moeten laten slapen.

Flappie het konijn is naar een stagiaire die bij Eveline op het werk meedraaide.

Kortom, de hokken konden dus gesloopt worden! De zand-cement vloer was dus duidelijk toch te zwaar voor mijn rug! Buurman Mark, (mijn prive masseur) heeft even met mijn rug gestoeid,conclusie verwijzing naar Meppel! En een gel die heter is dan de kachel! (surinaamse tactiek).

Alle gekheid op de bekende …...... Wij gaan er weer een top week van maken, om met een enorm aantal schatten huiswaards te keren.

Eveline heeft een puzzel mee van 1500 stukjes en een vloerplaatje board om dat ding uit te leggen!

Ik ga er vanuit,dat deze materialen gewoon weer onaangeroerd retour gaan!

Van huis naar de Bosrand (dag 1)

Na een bijna 2 uur durende rit toch nog zonder problemen Camping de Bosrand bereikt.

Het leek op de A1 wel of wij in Polen aan het verkeer deelnamen! Zijn dat nu al die Poolse chauffeurs die voor de Hollandse bedrijven rijden?

Op de camping waren wij in 3 kwartier gesetteld en de Linde (ons Chalet) volledig in bedrijf gesteld.

Heerlijk om al die nieuwe spullen op te starten! De vaatwasser is muis stil. Ohhh ik begrijp van Eveline dat ie nog moet draaien!

Nog even getost over welke slaapkamer wij zouden nemen. Gelukkig had ik de digitale vierkante meter bereken apparatuur mee en die gaf de doorslag. Verschil was 0,63 vierkante meter!

Zo meteen gaan wij de jacuzzi uitproberen, vanmiddag in Putten een heerlijk bad-olietje gehaald, lucht naar amandelen! De dop pinda's zetten wij op het randje, mooi wijntje hadden wij mee van huis!

Hopelijk gaan wij een nacht draaien van hier tot Tokio ! Die hebben wij wel verdient.

Morgen staat Barneveld op het programma. Er is daar een streekmarkt! De nodige schatjes voor de heen en terug weg hebben wij al in de gps gezet dus dat wordt een vette score. Om 15:00 worden wij verwacht op de Barneveldse pade i.v.m onze ballonvaart.

Mijn rug en heup vandaag al 4 x ingesmeerd volgens Mark (de buurman in Krommenie) zijn schema.

Dit schema bestaat uitsluitend uit Surinaamse technieken om de spieren en de gewrichten en alles daar tussen in optimaal te behandelen. Begint koud en na een paar minuten slaan de vlammen je je weet wel uit!

Op de tandem naar Barneveld (dag 2)

Een grijze dag is het geworden. Temperatuur was aardig in Barneveld konden wij in een t-shirt de streekmarkt over.

Voor het ballonvaren waren wij te laat! Alle plaatsen waren bezet. Dus wij hebben maar geoefend met een Jumbo ballon en tot de ontdekking gekomen dat wij onze actie radius er mee kunnen vergroten indien wij deze ballon aan de bagagedrager vast binden. Wij zijn nu net een stel van die malloten die niet alles op een rijtje hebben.

zit ie zo een beetje

In Barneveld, word woensdag een nieuwe jumbo geopend vandaar dat het voltallige personeel inclusief de filiaal manager de straat opgestuurd zijn om die zooi uit te delen.

Koffie gedronken met wat erbij bij de Hema op het dak teras, Hield nog wat voeten in de aarde bij het afrekenen! Tja, dat krijg je als het menselijk brein sneller werkt als de kassa! Voor dat de jonge dame achter de kassa het door had, dat zij toch echt, een paar vakantiegangers voor 25 euro centhet oplichten was, hadden wij zowat al gegeten en gedronken!

Op retour weg hebben wij 4 schatjes opgezocht en gelogd deze 4 resulteerden weer in de bonus positie dus die ook maar meteen even gepakt.

Bij de witte kangaroe fokker,even een kilootje voor morgen op bbq meegenomen! Hebben wij wel leren eten op Fraser island.

Witte kangaroe's

Inmiddels heeft ons gazon ook weer een beetje water gehad. Dit kon gezien de bruine plekken,helemaal geen kwaad.

Voor morgen hebben wij nog geen directe plannen. Mogelijk word het het hobbel pontje over het Veluwe meer. Dit pontje hobbelt omdat het meer over de bodem schuurt dan dat ie vaart!

Zo de tuinbonen en piepers zijn gaar dus wij kunnen aan tafel. Na het eten de jacuzzi maar weer even vullen de amandel olie is geweldig bevallen,Tante Lien leek wel een natte aal! Op de rand gaan vanavond weer een flesje mooie wijn en knabbels.

Met het hobbel pontje over het Veluwe meer (dag 3)

Vandaag viel het weer alles mee, wel een pittig windje maar daar lachen wij tegenwoordig om.

Via de Ermelose heide fietsten wij het Leuvenumse bos door richting Hulshorst. De eerste stop was net voor de A28, 200 meter voor de van den Berg's boter locomotief. Wij wisten niet meer waar deze loc stond dus ons geheugen is meteen weer opgefrist! Vlakbij het oude station Hulshorst dus.

Met het Veluwe-randveer richting Biddinghuizen.

wachten op de pont

I.v.m. meer luwte iets meer door de Flevo-polder i.p.v. over de dijk gaan fietsen richting Harderwijk. De tweede stop houden wij op een puntje van de green van hole 6 van de Flevo golf club annex schietclub. Door al dat schieten leek wel of wij in oorlogsgebied waren.

1 van de golfende heren wist mij te vertellen, dat als je er wekelijks aan het golfen bent men het schieten niet meer hoort! Gossie, waar heb dat nou toch meer gehoord! Oh ja Bij een psychologe van het audiologisch centrum. Maar toen ging het over TINITUS! Toch vreemd dat ik dat na al die jaren de TINITUS nog wel steeds hoor!

Tja,en daar hadden wij niet opgerekend! De oversteek van de Flevo river.

Uiteraard ben ik even afgestapt! Stel je voor dat het misgaat en er zijn dan geen opname's.

crossover the Flevo river1

crossover the Flevo river2

Na deze stop hebben wij onze tocht vervolgt naar Harderwijk. Vlak voor Harderwijk even gestopt bij het aquaduct en een paar plaatjes geschoten van het parasailen.

para1

Met een gangetje van zo'n 37 km per uur onder het aquaduct door Harderwijk in. De tandem weer bij ons bekende oplaadpunt geparkeerd. Jammer genoeg waren zij gesloten maar er stond wel spanning op de paal dus de stekker er maar in gestoken en wij Harderwijk in.

In Harderwijk een verschrikkelijk duur ijsje aangeschaft. Echt een 1 likker ! Doen wij dus ook niet meer.

Ik had nog gevraagd aan die mevrouw, of ik de hele zaak had gekocht. Wordt ze ook nog link tegen zo'n oude man! Maar goed dat mijn nieuwe hoortoestellen de zaak keurig onder controle houden!

Na die 1 likker, mooi even aan het schat zoeken geslagen. Wij kwamen er achter dat er een nieuwe cache was geplaatst bij de preekstoel op het land tongetje naast het dolfinarium. Dan is het een must om zo'n mooie verse schat te loggen. Zet er even geen foto bij. Het plaatje van ons is echt een spoiler van hier tot Tokio. Het zou betekenen dat men zonder gps deze schat zou kunnen loggen!

Bij de tweede cache was een meneer zijn hond aan het trainen. Wij hebben deze training even aan gezien en gedacht......... Meneer moet de hond niet even naar huis voor een bak brokken?

Neeee.... dus. Dan maar de cachers truckendoos open trekken. Dit werkte prima en de cache dus snel kunnen loggen.

De derde cache was verstopt bij een oude kerk en was een nano. Binnen no time stond die ook op onze lijst.

Met onze tong op de hielen even bij een heemtuin midden in het centrum wat gebruikt. OP de foto kun je zien, dat de mussen de resten van appelkruimeltaart ook erg waardeerden.

Om 16:30 hebben wij de tandem weer opgezocht die nog steeds lekker aan het laadpunt stond te trekken. Maar de lader gaf groen licht dit betekend dat wij de camping met gemak gaan halen op full speed. Tochtje van 3 kwartier, Eveline heeft weer een heerlijke maaltijd in elkaar gedraaid die wij onder het voetballen hebben genuttigd. Uiteraard is het vanavond weer JACUZZI avond EN JA wij hebben nog amandel olie. Alleen de mooie wijn is op! Dus dat word een radler met kroepoek op de rand.

Toch nog knap geworden met het weer ( dag 4)

Vannacht hoorden we (nou ja, Eveline) al stevige regen op het dak. En vanmorgen bleven de buien ook maar vallen. Dus alles rustig aan gedaan, en langzaam leek het wat op te knappen. Na een vroege lunch met gebakken eieren ( bij de plaatselijke boer gehaald) toch de stoute schoenen maar aan getrokken en op pad gegaan. Eerst maar naar het zandsculpturenfestival, dat is deels overdekt. We hadden kaartjes gewonnen, dus gratis naar binnen.

Het verhaal is duidelijk

Moeder en kinderen nemen afscheid van hun geliefde man /vader

Mooi hoor, je kunt je haast niet voorstellen dat dit allemaal van zand is gemaakt. En wat jammer dat het in november allemaal weer weg is.

Ook nog een ritje met de luchtfiets gemaakt, weer eens wat anders dan een waterfiets of een tandem!

Eveline in de flinstone car

Net bij de tandemaangekomen om in het bos een cache te gaan doen en daar was weer een bui. We konden mooi onder een afdakje schuilen, dus niets aan de hand.

En dan het bos in, het was een wandelcache, maar wij zijn eigenwijs, en gaan toch met de fiets. Het was redelijk te doen, maar een enkel stuk moesten we lopen. Af en toe even schuilen onder een grote boom, die waren in overvloed voorhanden in het bos (gek hè? ) dus niet erg nat geworden. Af en toe zelfs een zonnetje, zullen we nou de jas uit doen of niet? Na alle 12 caches te hebben gevonden, weer terug naar huis. En ja hoor, 200 meter voor de camping, een lucht zwart als inkt. Motor op full speed, en net op tijd binnen!

En vanaf dan knapt het op, dus onze schuifpui gaat weer open!

Lekker gegeten, yoghurt met verse mango voor toe, en nu languit op de bank, koffie, stroopwafel en filmpje kijken. Morgen gaan we de schaapskooiencache doen, dikke 50 km, dus misschien hakken we hem in 2-en bij een oplaadpunt.

De Schaapskooi route ( Dag 5)

een schaapskooi

Deze route voerde ons van schaapskooi naar je weet wel.......... De eerste kooi van deze route staat in Putten. Daar wij op de camping bivakkeren die eigenlijk tot de gemeente Ermelo schijnt te behoren, wij vinden het nog steeds Speuld – Garderen.

Hou het gewoon op de Camping DE BOSRAND daar is er tenslotte maar 1 van hier in de omgeving.

Wij moesten alle schaapskooien af i.v.m het cachen. De 1 een huis nummer de ander weer het aantal bouten in het hek. Door deze gegevens bij elkaar te fietsen kun je uiteindelijk een positie uitrekenen die je bij de cache brengt.

E.a hield uiteraard heel wat voeten in de aarde (bosprut). Martin (Ik dus) wist het weer beter met het navigeren. Gewoon de rechte lijn volgen die de gps uit had gezet! Eveline heeft uiteindelijk ingegrepen, door te stellen dat zij er klaar mee was om door die bosprut-paden te fietsen!

Kortom...... De verharde weg weer opgezocht! Tja, dat fietst wel wat om, maar een stuk prettiger!

Wij hebben de route onderbroken op het laatste referentie punt, dit bevond zich namelijk precies onder ons chalet (DE LINDE)! Dus eerst maar weer de fiets aan de lader! En naar Ria van de Receptie om een super groot ijsje te scoren (BIG CORNETTO) Na het ijsje, gelijk maar de inwendige Lien en Mart versterken. Wij hadden er immers al weer 47 km opzitten! Eveline is gelijk na de thee aan de pannenkoeken begonnen, die hebben wij uiteindelijk in 3 etappes genuttigd. Eveline, dacht goochem te zijn om op internet even het huisnummer op te zoeken van de verst gelegen schaapskooi, met als doel de eind positie van de cache te kunnen uitrekenen! Resultaat was dat de cache vlakbij zou liggen. Zeg ik nog, nou die kunnen wij wel ff lopend pakken. Potverdorie zeg, laat het nou niet kloppen! Achteraf 1 cijfertje verkeerd. Maar de gps is net GOD, en straft onmiddellijk! 3 km door Speulder en Sprielder bos baggeren voor niets en weer naar de Linde om ronde 2 van de pannenkoeken te nuttigen. Even na overleg onder elkaar, toch maar besloten om naar de verste schaapskooi te fietsen. Deze bevindt zich in Elspeet. Vrij snel wisten wij meteen wat er in de berekening van Eveline fout was. Tja, huisnummer van de kooi was 6 en geen 5 zie ik nog wel zonder leesbril! Internet informatie is dus niet te vertrouwen!

Maar de nieuwe berekening voerde ons via een pad wat wij nog niet eerder hadden bereden naar de cache. Deze werd vlot gevonden! Achteraf, is het goed dat ik van de week die Romein heb omhelst hier door is deze iets verschoven en kon zo de cache bloot geven.

O nee, dat was geen Romein maar een dreuzel die op de cache zat te chatten. Fiets van die man lag plat in de berm dus wij de bekende cachers truckendoos opengerukt en met de camera foto's maken van allerlei dingen die je toch weer weggegooid! Eveline nog gevraagd aan die man of alles in orde was, Ja hoor ik ben aan het genieten was het antwoord! Nou........, daar ga je dan met je truckendoos!

Plan 2 uit de kast gehaald, Ik dus voor hem aan de gang en zijn aandacht gelokt. Gewoon in zijn avond zonnetje gaan staan en verteld dat er een paar lammetjes geboren zijn.

Eveline mooi loggen! Sara zou zeggen, LUKET!

67 km en een prachtige tocht rijker.

Rust gerust was het thema van vandaag (Dag 6)

Zo rond 10:00 zijn wij vertrokken met een goed gevulde gps. Alles dik voor elkaar! Eveline had een prachtige route uitgestippeld naar de 2 caches toe die wij wilden bezoeken.

Onderweg heerlijk even koffie genuttigd in het Veenhuisje (Veenhuizerveld).

helemaal top

Aldaar een opa des huizes gadegeslagen die met een aparte tuinsproeier in de weer was. Wij zagen het al voor ons........ dochter lief met de slang om deze aan te koppelen aan de sproeier en opa aan de kraan!

Jammer genoeg, paste de koppeling niet. Ik nog gevraagd: worden jullie kussens niet nat? Nee hoor deze sproeier heeft niet zo'n groot bereik! Ooo dacht ik! Bij nader inzien kwam er helemaal geen water. Wij zijn maar verder gegaan. Wel lekkere koffie gedronken! Met wat erbij!

heerlijk

Onze weg vervolgde zich via allerlei boerderijen en tuinderijen wij moesten tenslotte 8 zgn waypoints af om de juiste cache-locatie uit te kunnen rekenen. Hetgeen met dit prachtige weer geen straf was! Wij konden alleen geen bankje vinden om de laatste berekening te maken vinden. Nou dan maar op een afsluit boom zitten vond Eveline.

rekenen 1

De berekening van haar hand, klopten als een zwerende vinger en bracht ons een prachtige schat (cache). Een grote amo vol met heerlijke versnaperingen.

De oppikker die wij hadden uitgezocht, lag op onze route en draagt de naam “rust gerust”. Deze was achteraf zo enorm leuk gemaakt dat wij dit hebben beloond met een eervolle vermelding op geocaching website.

in gedachte bij

Na zo'n 36 km zijn wij zwaar beladen weer op de camping aangeland. Het gewicht van de belading zat 'm voornamelijk in de hoeveelheid tweedehands goederen die Eveline had gescoord in Putten. ( 1 Puzzel en 3 schoteltjes van zo'n 8 cm doorsnede). Haha, Martin, dat kwam door onze boodschappen om morgen weer een lekker maaltje te hebben!

Onderweg nog even een cache gepakt, makkelijk zo'n telefoon waar je caches op kunt zoeken bij je in de buurt!

Ons over buurjongetje van zo'n 1,5 jaar oud heeft mij betiteld als OPA. Gelukkig is onze voorheg nog niet zo hoog dat je hem niet ziet. Kortom, mannetje roept de hele tijd OPA AUTO BAL

Elspeet - Nunspeet - Hulshorst - Ermeloo (Dag 7)

dit is waarom wij van holland houden

Zo rond 10:30 zijn wij vertrokken vanaf Camping de Bosrand richting Elspeet. Via een prachtige wederom door Eveline uitgestippelde route en prachtig fietsweer op naar onze eerste cache die zich bevond op een zorgboerderij net voor Elspeet. Een zgn. oppikker! Op zich geen probleem om zo'n cache te scoren! Wat dan ook vrij snel gebeurde! Nog even op de zorgboerderij een praatje gemaakt en wat rond gekeken.

Door naar Elspeet, daar aangekomen vrijwel direct 8 caches gezocht en gevonden. Wij hadden die van de week toen wij ook al in Elspeet waren vergeten. Nou ja, niet vergeten, geen tijd voor gehad, daar het al avond was toen we daar waren.

Tussen Elspeet en Nunspeet hadden wij nog een zgn. multi cache uitgezocht. Gezien de steeds meer stijgende temp. hebben wij die maar laten zitten. (Met september is die aan de beurt).

In Nunspeet hebben wij geluncht en de accu aan de lader gehangen bij de plaatselijke fietsspecialist.

Na de lunch hebben wij nog een 2-tal schatjes gezocht in Nunspeet. Uiteindelijk vond ik het welletjes en wilde eigenlijk weer op pad. Tja, de accu moest nog een uurtje. Dan maar wat te drinken halen bij de Hema aldaar. Ik zelf was in de schaduw gaan zitten! Eveline vertrouwde het niks en was binnen no time weer bij mij met drinken. De TIA van vorig jaar zit nog steeds in het geheugen!

Na het drinken en een mooi ijsje van Jamin onze tocht weer vervolgt. Weer een volle accu, dus full speed richting Ermelo via Hulshorst. Net voorbij Hulshorst, stak er een ringslang het fietspad over. Jullie snappen het al helaas geen ontkomen aan met die snelheid!

ringslang

Wij hadden de borden van overstekend wild wel gezien, maar daar stonden geen slangen op!

Al met al werd het vrijwel direct een foto object van jewelste. Iedereen die langs kwam moest natuurlijk stoppen en de slang op de gevoelige plaat vast leggen. Wij zijn maar even om de hoek gestopt in een schuilhut. Hier zat een ander stel, die eigenlijk meer interesse hadden in onze tandem dan in de slang.

Ik dus vertellen dat ik de tandem zelf had omgebouwd, en de man alles laten zien. Wat denk je, ja hoor, 2 spaken gebroken, voor de verandering in het voorwiel!

Is ook 1 van de redenen dat wij morgen koeteldekoet naar huis gaan. Een wiel moet goed en betrouwbaar zijn! Stel je voor dat wij op ons postzegeltje gaan met een gangetje van zo'n km of 25/30.

In ons chalet aangekomen bleek de temp. Dusdanig dat de reuzel uit je …........ liep. Oorzaak wij hadden de zonwering vergeten te sluiten!

Alles maar open gezet en 2,5 uur later rustig aan de maaltijd in elkaar gedraaid. Lekker wijntje er bij en grote brullen geven en dikke scheten laten op de camping.

dinner time

Al met al een prachtige dag die niet meer te evenaren is, 53 km en 11 caches rijker.

Tot de volgende,

Martin & Eveline

Einde eerste verhalen reeks 2014

Marie

Wat jammer dat de hokken gesloopt konden worden. En erg vervelend voor je rug door die cementvloer. Maar al met al ziet de trip eruit als een groot succes!