martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

We komen op stoom!

Dag 4 We komen op stoom!

Alweer een mooie dag. Maar wel veel wind, nu ja, daarom hebben we elektrische ondersteuning zullen we maar zeggen, dan heb je altijd wind mee. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, je moet toch flink trappen, of je accu is al op de hoek van de straat leeg.

We gaan vandaag langs de stoomgemalen van Nijkerk en Putten fietsen. We nemen voor de zekerheid voldoende proviand mee, want hier in de buurt is op 2e Pinksterdag niet veel open. Alleen de Appie in Ermelo en Putten blijken open te zijn, zo ontdekken we later vandaag.

Het is sowieso een speciale dag, want onze Louis wordt vandaag 3 jaar. Daar denken we pas aan als we al onderweg zijn, en we tegen elkaar zeggen, wat is de datum eigenlijk? Want dat is natuurlijk het ware vakantiegevoel. Dat je de datum en de dag nauwelijks beseft.

Gelukkig hebben we midden in het bos wel goede verbinding, en sturen we alsnog onze felicitaties de ether in naar de andere kant van de wereld. Volgend jaar is oma erbij op je feestje hoor!

Tot in Nijkerk hebben we de wind in de rug, en we gaan dan ook als de spreekwoordelijke brandweer. In Nijkerk is het stil, je kunt een kanon afschieten in de winkelstraat. Zelfs de beruchte bakker, waar ooit onze 2-personlimo heeft staan opladen, is dicht. Dus op naar het eerste gemaal. Daar blijken we al eens te zijn geweest, dus dat fietsen we voorbij. Het gemaal van Putten, voor ons gevoel dichterbij Nijkerk dan bij Putten, maar goed, dat zal een reden hebben, staat onder stoom, en we nemen een kijkje. Leuk hoor, alles glimmend gepoetst, en enthousiaste vrijwilligers die je uitleg geven. Daarna in de schuur, die voor de gelegenheid is omgebouwd tot cafè, koffie en thee gedronken. Omdat we op de dijk langs het randmeer de wind pal tegen hadden, gaan we niet verder over de dijk, maar door het weidse land richting Putten. Daar dus bij de Appie die open blijkt, een meloentje gehaald voor toe. Daarvandaan eerst door het bos naar Ermelo, en dan langs onze vriend de Romein terug naar de Bosrand. Bij snackbar 't Speuldje trakteren we onszelf op een ijsje.

Bij thuiskomst is Mart nog even aan het stoeien met de GPS, en rijdt naar een cache hier in de buurt, om te kijken of hij de juiste instellingen heeft. En dat lukt, cache gevonden!

Het plan is om morgen naar Hoenderloo te rijden, om daar bij Co een ijsje te halen, mist daar geen rij staat, want ijs is lekker, maar niet als je daar voor in de rij moet staan!

Lucia

Heerlijk weer een mooie fiets ondernemende dag. Ook hier veel wind hoor. Geniet lekker verder. Gefeliciteerd met Louis