martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Dag 2, oud spoor

Dag 2 we volgen een oud spoor

Vanmorgen zaten we weer mooi op tijd op de fiets, tegen half 10 reden we de camping af.

Omdat het iets minder mooi leek dan gisteren, toch maar een vestje mee, en de regenkleding heeft Mart ook maar in zijn fietstas gedaan. Dat hebben we gelukkig allemaal niet nodig gehad, maar beter mee verlegen dan om verlegen zeggen we dan.

De tocht ging via Elspeet, waar het zeer rustig was, iedereen zat in de kerk. En wij reden vanuit Elspeet zo de tuin van Pieter en Margriet binnen, voor degenen die het niet zo kennen: Kroondomein Het Loo. Zo jammer dat ze daar geen bankjes hebben, maar goed, een omgezaagde boom kon ook als zetel dienen. Wel even goed gekeken of er geen mieren waren, daar houden we niet van. Gesmuld van onze kwarkbolletjes van bakkerij Uniek. Sara zou zeggen: die zijn heerlijker dan heerlijk oma! Ik had haar al beloofd, dat we de volgende keer een zakje voor haar mee zouden nemen, maar ja, voordat ze terug is uit Down Under, zijn die bolletjes oudbakken, dus die houdt ze te goed.

Bij het kasteel in Vaassen was een Franse markt. Gezien het hoge gehalte franse kaasjes, hebben we besloten de markt niet te bezoeken.

Voordat we onze treinroute oppakten, hebben we nog even een kijkje genomen bij, wat wij dachten, het oude perron/station van Vaassen. Met een mooi rondje rotonde het oude spoor op richting Epe. Er blijken ook bordjes te staan, die de route van dit oude spoor aangeven, dus die hebben we gevolgd. Bij Emst passeren we de Spoorstraat. Helaas raken we in Epe zelf het spoor bijster, letterlijk en figuurlijk, en besluiten we om via Wissel terug naar huis te fietsen. We hebben een mooie route door een stuk veen, en langs de hei, maar die is ontzettend dor en droog. Je kunt goed zien wat de droogte allemaal doet met de natuur. De mais bijv. staat er ook heel slecht bij. We zagen zelfs een boer die de tarwe al gemaaid had, best vroeg lijkt ons.

We eten onderweg onze boterhammetjes, die we besmeren met pindakaas. Vleeswaren is met dit weer geen optie.

Tegen 15:00 zijn we weer thuis, bijna 55 km op de teller, en bij een kopje thee nemen we de dag nog even door. We kijken op internet, en het spoorlijntje blijkt een naam te hebben: het Baronnenlijntje. Er is veel leuke info over te vinden, we zullen vast nog wel eens een stukje er van rijden!

Dan is het tijd om aan het eten te gaan beginnen, sperzieboontjes, nog gehaald in Krommeniedijk met Finn, aardappeltjes en een lapje uit de meegebrachte pan met vlees.

Over de route van morgen zijn we nog niet helemaal besloten, we willen graag naar Loenen, maar dat wordt een rondje van 80 km, en dat is eigenlijk net te gek.

dilia

Ik smul weer van je verslag. Veel plezier en mooi weer inde Bosrand