martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Rondje Nuldernauw

Dag 3, rondje Nuldernauw

Uiteindelijk gisteravond besloten om niet naar Loenen te fietsen. Zou zeker op 80 km komen, met flinke hellingen, (we zullen het geen bergen noemen), dus dat vreet stroom. Dus dan hadden we de laders mee moeten nemen, en ergens een stopcontact moeten zoeken, pardon, een oplaadpunt.

Wat dan wel? Een rondje Nuldernauw: bij Nijkerk de brug over, en dan via de dijk naar Zeewolde, waar we de pont nemen naar strand Horst, en dan via Ermelo weer op huis aan.

Vanmorgen op de voor ons gewone tijd op, en tegen half 10 zaten we op de fietsen. Het was eerlijk gezegd al gelijk heel warm, dus het was fijn dat een deel van de route door het bos ging. Halverwege Nijkerk de eerste stop, vooral flink water gedronken met deze temperatuur. In Nijkerk bij de groenteboer heerlijke pruimen gekocht, hè Martin? Want toen ik vervolgens de kringloop in ging, bleek de helft al te zijn verdwenen! Op naar de brug bij Nijkerk, en ja hoor, mijn systeem werkt nog, de brug ging precies voor onze neus open! ( Het schijnt zo te wezen volgens Martin, dat als ik bij spoor of brug kom, de bomen dicht gaan) In dit geval was het helemaal niet erg, ze zijn aan het werk bij de sluis die bij de brug is, dus veel te zien, en we konden in de schaduw van een groot bord heerlijk zitten en ons goed insmeren met zonnebrand factor 30.

Over de brug met een bocht naar beneden, en over het fietspad onderaan de dijk verder. Bij een rustig strandje met een boomstam, die als bank kon dienen en die in de schaduw lag, hebben we onze lunch van brood met gebakken eieren gegeten. Vervolgens een voetenbad genomen, ik vond het water er niet zo betrouwbaar uit zien, was warm en dus misschien wel blauwalg. Wel wat mooie zoetwatermosselen gevonden, kunnen mooi thuis op de seizoentafel liggen bij de andere schelpen.

In Zeewolde was het even wachten op de veerpont, zo jammer dat men dan niet zorgt voor wat banken voor de wachtenden. Martin is in de schaduw op een stoep van een woning gaan zitten, ik ben, zoveel mogelijk in de schaduw, op de wind blijven staan. Zoals gebruikelijk was iedereen weer bang de boot te missen, dus terwijl de mensen nog van de boot afliepen, reden de eersten al aan boord. Nou was het echt een hele grote veerpont, zeker zo groot als de IJpont bijvoorbeeld, dus niets aan de hand. We zijn beneden gebleven, want op het dek zat je in de volle zon.

Bij strand Horst moest iedereen natuurlijk zo snel mogelijk van boord, wij dachten rustig aan, de dag is lang, en warm, genoeg. Bij knooppunt 33 even naar links gefietst, om bij het Theehuis van 's Heerenloo wat te gebruiken. Niet dus, gesloten op maandag! Dat hebben wij weer. Dan maar in Ermelo naar de Ontmoeting. Niet dus, je raadt het al, gesloten op maandag. Dan maar op een bankje in de schaduw, en bij de Coop ijskoffie en karnemelk gehaald. Gelukkig hadden we de kwarkbolletjes nog, dus we hadden evengoed een lekker hapje.

Besloten om niet over de hei terug te fietsen, want in de volle zon. Door het bos via Putten, daar bij de Plus nog een ijskoude smoothie gehaald, en aldus aangesterkt de laatste kilometers afgelegd.

Het was zowaar al 17:00 uur! Eerst even in de ruststand, want eten kan altijd nog. Dat was trouwens een makkie; even de meegebrachte nasi opbakken en klaar. Ik neem namelijk altijd een bak bevroren nasi mee, als koelelement in de koelbox. Dat zet ik dan bij aankomst hier in de koelkast, en dan is het na 2 dagen ontdooid. Tenslotte heb ik ook vakantie!

De afwas is ook gedaan, ik zit aan m'n beker nepkoffie, Mart een chocomelletje van Tony's, en een puntje gevulde boterkoek, en het reislog schrijven.

We horen net op het journaal, dat het hier morgen 36 graden wordt, niet normaal meer! Maar goed, we klimmen op de fiets, dan heb je nog wat wind. Waarschijnlijk richting Doornspijk.

Lucia

Heerlijk je verslag idee ik ben mee want ook veel daar gefietst. Goed drinken en veel schafuw stopjes kom je de dag weer door. Veel geniet plezier

Barbara

Lieve Mart en Eveline, leuk om jullie verslagen weer te lezen. Jullie hebben het goed voor elkaar daar met zijn tweetjes. Onze vakantie was ook heel fijn. We hebben o.a. een wandelrondreis gemaakt in de Vercors, Frankrijk. Een mooie belevenis, af en toe best zwaar als we lange stukken de berg op moesten klimmen, maar de daarop volgende uitzichten waren dan wel weer prachtig en zeker de moeite waard. Geniet ze nog! Liefs, Barbara