martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Rondje Wolderwijd

Dag 5  rondje Wolderwijd (uiteindelijk geen rondje maar aan een kant er langs!)

Zo, wat ging het tekeer vannacht! Bliksem, donder en een flinke plensbui. Wat was dat nodig! Je kon de grond bij wijze van spreken het water op horen slurpen.

Er was vanmorgen dan ook maar weinig van terug te zien, van al dat water dat is gevallen. Maar het voelde wel een stuk beter aan buiten, lekker fris.

Rustig aan de dag opgestart, het zag er nog al grijs uit, dus even afwachten wat er gebeurd. Volgens buienradar geen regen meer vandaag in Ermelo, dus we gaan gewoon lekker op pad.

De route voor vandaag was via de markt van Putten en een kopje koffie bij Ons Plekje, richting de veerboot, en dan via de Flevodijk weer terug naar Harderwijk, en met een mooie route  terug naar ons Eethuis.

In Putten werd het echter steeds grijzer, en ook de wind begon meer op te steken. Na de koffie met lekkers bij Ons Plekje, begon het zelfs licht te spatten. Dan maar niet over de dijk, pal op de wind, maar we blijven aan deze kant van het water, en fietsen dan als nog naar Harderwijk. Zo gezegd, zo gedaan. Nog even bij knooppunt 33 naar de Oude School gefietst, het nieuwe theehuis van 's Heerenloo, maar dat viel wederom tegen. Ze waren wel open, maar nadat wij zeker 10 minuten aan een tafeltje hadden gezeten, zonder dat er iemand naar ons toe kwam, (terwijl er toch genoeg personeel rondliep, en er niet veel klanten waren), zijn we maar weer opgestapt. Dan maar geen lekker broodje met kroket.

Toen we bij de pont aankwamen, leek het weer mee te vallen, toch maar naar de overkant, maar helaas was de pont net weg, en dat betekent 45 minuten wachten. Daar hadden we geen zin in, alsnog via deze kant naar Harderwijk. Je fietst dan pal langs de kite- en gewone surfers, dat is zo leuk om naar te kijken! Vlak voor Harderwijk is de heemtuin, daar hebben we in mei al een mooie wandeling gemaakt. Nu hebben we er onze boterhammetjes opgegeten. Via de vernieuwde boulevard het stadje in, en bij de molen een stop gemaakt. Even bij de smederij gekeken, en in de molen koffie gedronken. De molen is helemaal opgeknapt, met een mooie schuur erbij, waarin je wat kunt gebruiken. Deze ruimte wordt ook verhuurd, wij dachten gelijk aan een de Wilde familie reünie! Het was er druk, de molen ligt pal aan de wandelroute naar het Dolfinarium, dus passanten genoeg. De route weer opgepakt alsof we via de brug binnen waren komen fietsen, en via Hierden en Leuvenum naar huis.

Nog even een kleine omweg om de Romein gedag te zeggen, daar waren we nog niet geweest, het was ons te heet op de hei de afgelopen dagen. Hij stond er nog, maar hij had het wel warm gehad, zei hij!

Terwijl ik kwartier maak in het Eethuis, fietst Mart naar de eierenboer, zodat we morgen gebakken eitjes mee kunnen nemen. Bij de eierboer ontmoet hij een echtpaar met een mooie telefoonhouder op de fiets. Mart natuurlijk vragen waar ze die vandaan hadden, gewoon hier uit het dorp. Je begrijpt het al, de eitjes werden hier netjes neergezet, en er werd koers gezet naar het dorp. De rit van vandaag was 52 km, die van Mart 7 km meer!

Morgen naar de Oud-Veluwse boerenmarkt in Barneveld. Ik ben zeer benieuwd, Mart is er 2 jaar geleden met de trein heen geweest en vond het toen heel gezellig.