martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Dag 6, Barneveld

Dag 6: Oud Veluwse Markt in Barneveld

Gisteravond nog een leuk rondje uitgezet naar Barneveld, heen via Voorthuizen, terug via de Harskamp.

Goed naar het weerbericht geluisterd, en dat voorspelde niet veel goeds voor de middag. Dus vanmorgen voor vertrek nog even goed gekeken op buienradar. Het leek er op, dat het tot een uur of 4 's middags wel goed zou gaan.

Voor de zekerheid wel op tijd vertrokken, met inderdaad broodjes gebakken ei mee als lunch. Ik hoor jullie nu denken, wie neemt er nu eieren mee naar Barneveld, hèt middelpunt van de Nederlandse eierindustrie. Wij dus, want gebakken eieren kun je ook in Barneveld niet langs de weg kopen, o zo!

De heenreis verliep voorspoedig, eigenlijk had de zonnebril wel op gekund, maar ja, dat is de weergoden verzoeken! In Barneveld was het om half 11 al een drukte van belang, het was even zoeken naar een parkeerplaats voor de fietsen. Gezellig druk, we hebben de optocht met kinderwagens en iedereen in klederdracht voorbij zien komen, vooraf gegaan door het muziekkorps ( dat heet de harmon-ei) en helemaal voorop liep de veldwachter. Bij de sigarenmaker een kist sigaartjes voor vriend Henk mee genomen, Martin kreeg er een sigaar bij cadeau, die natuurlijk gelijk in de brand ging. Bij de bakker een haantje pik gekocht, ik moet zeggen, dat lijkt veel op een Zeeuwse bolus qua smaak, uiteraard is dit dan in de vorm van een haantje! Helaas barstte even later een flinke bui los, zodat we voor 4 euro een paraplu moesten kopen bij het Kruitvat, om de 5000 euro die aan Mart zijn oren hangt droog te houden. De regenkleding bevond zich namelijk in de fietstassen, die aan onze fietsen hangen, en die fietsen bevonden zich niet echt in de buurt. Onder moeders paraplu naar de fietsen, en de regenjassen aan gedaan. Jullie raden het al, prompt werd het droog! De rest van de markt over gewandeld, helaas was de kleedjesmarkt al verdwenen, de moeders hadden natuurlijk geen zin om met hun kinderen in de regen te blijven zitten! Wel jammer voor mij, want ik had leuke kopjes gezien, met de gedachte, we gaan ze wel kopen als we alles hebben gezien. Tsja, die waren dus niet voor mij bestemd denk ik dan maar. Naar een dansgroep gekeken, laten dat nou de dansers zijn, die ook komen optreden deze maand bij mij op het werk!

Bij een kraampje van een Twentse boer verse karnemelk gekocht en een snee krentewegge met vers gekarnde boter.

Op naar de fiets, het is 14 uur, dan komen we hopelijk droog thuis. Nee dus, nog voor we bij de fietsen waren kwam de bui los. Snel onder het afdak bij de ING bank gaan staan, regenkleding aan, broodje gegeten, en toen het wat minder leek te worden, toch maar vertrokken. Buienradar gaf geen echte droge periode meer aan. Het leek goed te gaan, wel regen, maar niet al te gek. Tot dat we bij Kootwijkerbroek kwamen, het begon ook weer te onweren en bliksemen, en dat is nog vervelender dan regen. De regen kwam met bakken uit de hemel vallen, nu ja, we zijn toch al nat, doorfietsen maar, standje hoger, stroom genoeg om thuis te komen. Wel via de kortste weg nu verder gegaan. Als 2 verzopen katten kwamen we aan bij het Eethuis, de natte jassen in de schuur uitgetrokken en naar binnen. Zo jammer, dat ik mijn gisteren in Putten nieuw gekochte badpak niet aan had! Want echt, natter dan na een duik in het zwembad hadden we niet kunnen zijn. Alleen Mart zijn oren waren droog gebleven, dankzij een dubbele laag: zuidwester en capuchon! Gelukkig hadden we nog een droge handdoek, want de rest hing buiten te drogen, nu ja, dus ook kletsnat.

Nu zijn we helemaal rozig en na warme chocolademelk, (Mart) en hete thee (Eveline), eigenlijk toe aan een dutje. Dat wordt vroeg naar bed vanavond! En dan morgenochtend alles al weer inpakken.

Dat is voor het eerst, dat we een week van 6 dagen hebben, we proppen er altijd 8 dagen in. Maar Mart vertrekt zaterdagmorgen al heel vroeg naar Oostenrijk, dus we moeten morgen op tijd naar bed. Is helemaal niet erg, we hebben een heerlijke onverwachte vakantie op de Bosrand gehad deze week, en wat een prachtig weer hebben we gehad! Ik zou zeggen, tot de volgende vakantie, nog geen idee wanneer dat zal zijn.

Jellien

Nou, het was weer smullen van je verhalen, leuk beschreven allemaal.
Goede reis naar huis en tot ziens in Krommenie.

Lucienne

Wat leuk om een beetje mee te zijn op jullie vakantie! Erg leuk geschreven, Goeie reis terug!