martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

dag 8 de Bosrand deel 2 2014

Hoi Allemaal.

De laatste dag begon met een beetje op tijd opstaan. Wij wilden toch nog de hele dag benutten om te genieten van die prachtige Veluwe en alles wat die te bieden heeft. Ik probeer dan altijd zoveel als mogelijk niet meer naar binnen te gaan i.v.m, de eindschoonmaak van het verblijf waar Eveline zeer bedreven in is. Meestal wacht ik bij de deur met een kar en laad alle spullen die uit het verblijf op de mat komen te staan. Wij laden immers alles in de auto en nemen afscheid van Bram & Ria om vervolgens de hele dag te fietsen.

Eveline had weer een ontzettend leuke route uitgezet waar wij voor het grootste gedeelte nog nooit geweest waren. Via de Drieerweg/berg en over zoveel als mogelijk asfalt / beton fietspaden over Putten richting Barneveld. Onderweg hadden wij een paar caches te lichten! En deze tocht was spannend om dat Eveline die dus de techniek bedient van de tandem een energie zuinig fietsen aan het aanleren is. Dit i.v.m. de actie radius van onze accu! Eerlijk is eerlijk het gaat haar super af! Vandaag perste zij toch met haar techniek van bedienen en schakelen zo'n slordige 60 km uit de batterij en dat voor een tandem dik aan de vracht is dat niet verkeerd. En nog steeds niet leeg! Misschien halen wij met deze techniek 70 km wij gaan het denk ik meemaken. E.a. is uiteraard ook mede weers afhankelijk!

Onze eerste stop was in Putten om even brood te kopen bij de plus. De tweede stop en tevens de lunch hebben wij na zo'n 15 km van Putten gehouden op een prachtig plekje bij de heide-moerassen in de buurt van Appel. Daar stond zo'n bankje met van die kunststoffen plankjes. Vermoedelijk had de boom er boven wat vruchten verloren. De zitting van de bank zag er niet zo uitnodigend uit. De smoelendoekjes die wij een beetje standaard bij ons hebben deden weer wonderen, het bankje weer als nieuw. Wij waren net klaar toen er een ouder stel aanlandde om even te rusten. Ik nog grappend verteld dat zij rustig konden plaats nemen omdat ik met smoelendoekjes de bank had gepoetst!

Wij raakten nog even aan de praat met deze mensen. Zij waren afkomstig uit Appel! Jullie weten zeker niet waar dat is? Jazeker! (wij als volleerd Veluwe kenners). Waar komen jullie vandaan? Uit Krommenie! Tja, waar ligt dat nu toch ook weer? Tja, als je in Appel woont, is Krommenie natuurlijk een gat waar je je kont niet kan keren! Enige uitleg deed wonderen! Achteraf zo'n 55 jaar geleden was de mannelijke helft van het stel wel eens in Oostzaan geweest om kippen af te leveren. Dus het ging borrelen in het brein van de man en de verhalen kwamen los! Uiteindelijk zijn wij overgegaan tot hen een plezierige dag verder te wensen en hebben onze rit vervolgt. Werkelijk heel mooi om door heide-moerassen te fietsen. Wat heeft ons land een prachtige verscholen schoonheden! Op naar onze eerste cache van deze dag een zgn. oppikker. Idd gewoon pakken, de regenboog ontdekken en loggen, appeltje eitje dus. Leuke uitdrukking, gezien het feit dat je hier over de eieren struikelt, en net uit Appel vandaan komt fietsen! De tweede cache was ook rond Barneveld. Deze had echter weer andere eigenaardigheden. Het begon al met hoe reken je hier de positie weer uit? Waypoint 1 op 43 meter, wij lopen u ziet hier 2 jaargetallen! Nou, een hoop te zien behalve jaartallen! Nog maar eens aan de rekensom. Verhip, 134 meter wij daar naar toe. Hoop te zien weer! Behalve dat gene wat moesten zien! Toch nog maar eens kijken op internet! Dat zit tegenwoordig in iedereen zijn broekzak. Verhip foutje bedankt! Wij weer een ander sommetje uitgerekend en inderdaad 134 meter naar waypoint 1 jaaaaaaa 2 jaartallen! Uiteindelijk was het gewoon door een nieuw aangelegd natuurgebied wandelen en de cache loggen. Wij konden van het gebied geen warm gevoel krijgen over de schoonheid van dit terrein.

Vervolgens weer op de fiets en even overleg over wat wij zouden doen. Wij waren van plan om over Kootwijkerzand weer omhoog te fietsen richting de camping. Gezien de tijd en het weer (Het was broeierig warm en een bedekte hemel) toch maar besloten om de rit even in te korten en over Voorthuizen terug te gaan. In Barneveld bij het weg trekken voor het stoplicht: BANG, de achterketting er vanaf gesprongen. Daar stonden wij weer langs de kant! Shit ! Beetje eigen schuld natuurlijk! Had ik em maar moeten spannen. Gisteren hing ie immers mooi omhoog bij de fietsenmaker in Putten i.v.m. de klapband. Maar goed gebeurde weer op een industrie terrein dus gereedschap in overvloed. A ha een prachtige zaak die in quats handelde eveneens een heel mooie werkplaats vol met gereedschap. Een jonge man stond ons te woord en moeiteloos voorzag hij mij van de juiste spullen. Eveline mooi even de fietstassen omhoog houden en Opa weer even de ketting omgelegd en gespannen. Alles weer gemonteerd en het gereedschap weer terug gebracht. Wil u uw handen nog even wassen? Nou graag wand die zagen er net zo uit als de ketting zelf! Evert Bruyns (onze Krommeniese fietsenmaker).zou zeggen ik kan er wel 10 fietsen mee smeren. Ik hou van smeren lekker glad is een must! Al met al wij onze rit weer via Voorthuizen vervolgd. In Voorthuizen even gestopt bij de bakker om daar 2 lieve zoete Gerritjes te kopen en lekker dat die zijn! Na een kwartiertje weer op de tandem en via de Boeschoterweg op naar Garderen. In Garderen even broodbeleg gehaald en wat te drinken en op naar de camping waar de auto en de aanhanger nog stonden. De auto al ingepakt! Maar eerst even bij Bram en Ria voor het huis aan 1 van de picknick tafels even wat gegeten voor wij zouden gaan rijden richting huis. Ria er onmiddellijk bij en wilde direct koffie zetten en weer alles in het werk stellen om er voor ons een gezellige maaltijd van te maken. Het is en blijft ook een pracht stel mensen daar op de Bosrand! In ieder geval hebben wij nog even van het toilet gebruik kunnen maken en de tandem op de hanger gezet en de terug reis verliep tot Krommenie voorspoedig. Ware het niet dat vlak voor ons neus alle bruggen open moesten voor zo'n snert bootje die het weer zo nodig vonden om nog even te gaan weekenden.

Zo ik ga sluiten allemaal bedankt voor de hartverwarmende reacties op ons reislog erg fijn om te lezen dat jullie allemaal genieten van onze belevenissen. TOT VOLGEND JAAR!

Groetjes, Martin & Eveline

Janine

Hallo Mart en Lien,
Ik lees jullie verhalen inderdaad altijd met veel plezier. Het klinkt als een prima vakantie en fijn dat jullie ook weer goed thuis zijn gekomen.
Liefs, zus

Cor

Een week is zo voorbij dat zie je maar.
Maar volgens mij een zeer mooie week met heerlijk fiets weer.
De verhalen waren weer goed en de reparatie verslagen ook.
Maar ik denk dat de Veluwe nog niet uitgeput is voor jullie

Bedankt voor de verhalen en foto's

marja

Heerlijk dat jullie altijd zo veel beleven op de tandem en natuurlijk met de cachjes. gezellig ook altijd de verhalen zo levendig beschreven alsof wij er zelf bij waren.
Op naar de volgende vakantie met schitterende fotos en verhalen.