martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Dag 7 met ZON!

Dag 7

Wat een mooie dag, hij begon weliswaar mistig, maar het klaarde al snel op. Terwijl ik de benodigde zaken zoals eten en drinken inpakte, gaat Mart de tandem op de aanhanger zetten. Want we hebben besloten om een rondje IJssel te fietsen. Wij starten in Veessen, en gaan dan naar het zuiden en steken bij Deventer met de pont over, en gaan dan via Olst en Wijhe en het pontje aldaar, weer terug. Veessen is echter zo'n 38 km bij ons vandaan, vandaar dat we er eerst met de auto heen gaan. De Tomtom wordt ingesteld op het vermijden van snelwegen, en nee, Janine, dus gèèn fietspaden! Het is een mooie route, die dwars door de bossen en heidevelden gaat. In Veessen zoeken we een parkeerplaats bij de kerk, en vragen voor de zekerheid aan de buurman, of de auto zo OK staat. Ja hoor, geen punt. We starten de motor en klimmen tegen de dijk op. Buiten het dorp stuiten we gelijk op een enorm project, een soort waterberging voor als de IJssel hoog staat.

We beklimmen het informatieplatform en staan versteld van de omvang van de klus.

En door gaan we weer, we hebben een route met knooppunten uitgezet gisteravond, want we hebben geen kaart bij ons van dit gebied. Nou, dat fiets prima hoor, totdat er een omleiding komt vanwege een uitbreiding van een brug.

Inmiddels is het zo lekker geworden, dat ik er spijt van heb, geen korte broek mee te hebben genomen. We fietsen in ons t-shirt en rollen de broekspijpen wat op. Mazzel dat er een omleiding is! Want die voert ons langs de plaatselijke kringloopwinkel. In de remmen en voor 2 euro een keurige korte broek aangeschaft. Oh mevrouw, we hebben nog veel meer leuke dingen hoor! Ja, dat zie ik, maar we zijn met de fiets en moeten nog zo'n 30 km. Ja, dan begrijp ik het, komt u gerust nog eens langs. Ben bang dat dit niet zo snel zal gebeuren......

Voort gaat de reis, lekker in de korte broek. We komen langs een bordje waar op staat dat er een biologisch-dynamische zorgboerderij is met moestuin. Wij links af, helaas zijn ze niet open. Maar wel weer de dijk opgeklommen, en we zijn precies achter de stremming, dus dat was goed gemikt! Nog even aan een plaatselijke boer gevraagd of we zo goed gingen naar Deventer, en kregen gelijk een hele uitleg hoe en waar te fietsen.

Bij Deventer ligt het pontje al op ons te wachten, wat een vriendelijkheid, hij zag ons aankomen, en dacht, ik wacht even! En dat voor 2 euro! Een complete bootreis, vanwege de stroming duurt het namelijk wel even voor je aan de overkant bent. Aldaar een heerlijk koel watertappunt, waar we blij mee waren, want de fles was leeg.

Aan de overkant, wat nu dus deze kant was geworden (vrij naar Drs. P), langs de kade van de IJssel onze weg vervolgd. Onderweg kwamen we diverse overblijfselen tegen van de IJssellinie, die gemaakt is om na de 2e wereldoorlog de Russen op afstand te houden. Bijzonder interessant, want eerlijk gezegd wisten we daar niets van. Het getuigd ook wel van veel onnozelheid, de gedachte dat we hier de Russen tegen hadden kunnen houden werkt bijna op je lachspieren.

Als we langs Olst fietsen, zien we van een afstandje de Aardwoningen die ze daar hebben gebouwd.http://www.aardehuis.nl/

Bij de pont van Wijhe aangekomen is het even wachten, hij is net weg. Het is een druk gebruikte pont, aan de overkant staat zelfs een hele rij auto's.

Eenmaal aan de overkant, dus nu weer deze kant, is daar een Rustpunt, waar we onszelf voorzien van een cupasoepje, lekker even iets hartigs. We zitten daar met een ander echtpaar en hebben een geanimeerd gesprek over elektrische fietsen.

Op de fiets voor het laatste stuk. Weer in Veessen staat Toos braaf op ons te wachten, we zetten samen de tandem op de aanhanger en weer retour via dezelfde route. Thuis een pan zuurkool gemaakt, en dan verder op de bank, we zijn best wel moe.

KM stand van de GPS is 122, waarvan 77 met de auto, blijven er dus toch nog 45 over voor de tandem!

Morgen onze laatste dag, de fiets staat nog op de aanhanger, en het plan is om naar Stroe te rijden, en daar nog een rondje te fietsen over de Kootwijkse heidevelden. En even langs Hoenderloo voor een ijsje van Co, want we hebben ons de hele week van ijs onthouden. (was ook niet moeilijk met de temperaturen van de afgelopen week!

Tot de volgende Eveline & Martin

Dilia

Wat schrijf jij een leuke verhaaltjes. Ik ben jaloers, want ik ben niet zo vlot met de pen.
Dilia

jellien

Dat was weer een boeiend verslag. Leuk dat jullie zo'n mooie tocht hebben gefietst. Geniet morgen van je laatste vakantiedag!

marja

wat een leuk verhaal wist ik ookk niet hoor dit soort dingen zo zie je maar weer wat je tegenkomt op de fiets. gezellig even in de kringloopwinkel, mazzel met een korte broek zo krijg je ook nog mooie gekleurde benen bij een gezellig verhaal wat willen we aan deze kant van de pc nog meer.