martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

Qwic niet zo kwik

Vanmorgen werden we om 8 uur wakker. Dat is natuurlijk geen wereldschokkend nieuws, maar voor ons toch wel bijzonder, dus het mag wel vermeld worden in ons log.

Het weer laat zich goed aanzien, Mart gaat eerst even naar de hei, en ik stippel de route definitief uit. We gaan fietsen via het Beekhuizerzand naar Harderwijk, en dan langs de kust terug via Ermelo.

Even lekker eitjes gebakken om mee te nemen op ons brood, en dan gaan we op pad. Het is een tochtje wat we al eens vaker hebben gemaakt, maar het blijft prachtig, zo langs de zandverstuiving. Helaas gaat Martin z'n Qwic na een flinke hobbel helemaal niet kwik meer, de ketting ligt er af. Nou ja, dat is zo fijn, met de fietsenmaker op pad, dan is het gauw opgelost. Ik houd de fiets in de juiste positie, en Martin gebruikt 2 stukjes hout om de ketting er weer op te wippen. En daar gaan we weer!

In Harderwijk missen we kennelijk een knooppuntbordje, en weten even niet meer welke kant op te gaan. Gelukkig kiezen we de juiste richting, en belanden we gewoon op de juiste plek. We nemen een kijkje bij de boulevard van Harderwijk, maar ze zijn daar dusdanig aan het verbouwen, dat het 1 grote bouwput is. Dus daar waren we snel uitgekeken. Langs het water de terugreis aanvaard. We werden wel wat nat, maar dat waren IJsselmeerdruppels, want er stond me een wind! De kite surfers, en gewone surfers, vlogen letterlijk over het water. Helaas begon er nu ook water van boven te vallen, en we konden nog net een schuilplaats vinden onder de luifel van een flat gebouw. Daar onze lunch genuttigd, was wel niet zo'n gezellige plek, maar ja, nat worden is nog erger.

Broodjes op, en ook de regen was op, we konden weer verder. De route leidde ons vervolgens langs het theehuis, dus we hebben daar een bakkie gedaan, en we warmden gelijk weer even goed door. Want het is behoorlijk fris, we hadden de handschoenen aan! Via de kringloopwinkels van Ermelo richting de Eik. Bij de eerste kringloopwinkel, https://www.dezaakvanermelo.nl/ , een mooie puzzel gekocht, alvast voor donderdag, want de weerman zegt dat het dan donderen wordt, en de meegebrachte puzzel is al bijna klaar. (ook nog wat lapjes stof gekocht, maar dat zeg ik heel zachtjes).

Bij de tweede kringloopwinkel scoorden we een regenbroek voor mij. En een blauwe overall voor Louis. En toen we binnen waren ook nog een bui buiten, dus dat was mazzel. Via de Natuurwinkel, waar gelukkig nog net 1 lekker krentenbolletje was voor Mart, plus de rest van de benodigde boodschappen natuurlijk, langs de Romein terug naar huis.

Thuis lekker aan de thee, en Mart ging nog even een rondje maken, want hij had van de week een boer gezien die aardappelen verkocht. En ja, hij kwam thuis met zo'n 8 kg piepers op de Qwic gebonden. We hebben ze vanavond geprobeerd bij de bietjes, en ze zijn heerlijk!

Morgen schijnt het een voornamelijk droge dag te worden, dus het plan is om een tochtje te maken naar Putten en Nijkerk, en via de randmeren terug. Putten moeten we sowieso heen, want Mart heeft klompen gekocht, maar ze blijken te klein te zijn, dus die moeten omgeruild. Er is ook markt en dat is altijd heel gezellig.

marja

lekker zon handige man bij je is er wat stuk dan is meneer fixit bij de hand gelukkig.
gezellig zon lekker fietsttochtje vooral met een beetje vochtigheid van boven komt het
altijd goed.