martin-en-eveline-naar-de-veluwe.reismee.nl

IJs van CO!

Dag 5: IJs van Co!

Voor ik het verhaal van vandaag start, wil ik eerst iets vertellen over een merkwaardig verschijnsel hier in Huize de Eik: iedere avond rond 22 uur, stopt de TV er mee! Wij verdenken onze vriend Bram ervan, dat hij de TV zò geprogrammeerd heeft, dat wij iedere avond op tijd naar bed gaan! Maar wie zou hem daar dan opdracht voor hebben gegeven? Vast iemand, die vindt dat wij goed uitgerust terug moeten komen!

En dan nu vandaag: De dag begon om 7 uur grijs en wat nattig, maar de temperatuur was goed, en de weerman had gezegd dat het zou opklaren, dus we gaan gewoon rustig opstarten.

In ieder geval hebben we tijd om even contact te hebben met Australië, en lang zal die leven te zingen samen met Louis. En een aantal van zijn cadeaus te bewonderen.

Om 9 uur gaat Mart eerst op de fiets naar Garderen om melk, en vooral voor een simkaart voor mijn UMI (Goedkope Iphone, zeg maar), zodat ik zelf internet heb. Dat lukt, want de Coop heeft ook een post NL agentschap, en verkoopt dus ook telefoonkaarten en andere nuttige zaken.

Terwijl Mart de telefoon internet klaar maakt, maak ik de proviand voor vandaag klaar. Onze route voert namelijk niet echt door de bewoonde wereld. Tegen 11 uur is het weer inmiddels helemaal opgeknapt, en vertrekken we richting Hoenderloo. We hebben een mooie route, deels door het bos en deels over de hei. Dat is erg plezierig, want de temperatuur loopt snel op, en ook de zon laat zich goed zien. Na 10 minuten gaan vest en trui al uit. We stoppen regelmatig om even om ons heen te kijken en wat te drinken. Als we in Hoenderloo arriveren, ziet Mart net een complete schoolklas richting Co marcheren, dus die parkeert snel zijn fiets en besteld ijs. Zo, die waren we te snel af! We genieten van ons ijsje, en als dat op is, gaan we in het parkje in de schaduw zitten, en eten als gezonde compensatie een meloen. Die had ik al kant en klaar in blokjes mee, dus dat hapt lekker weg. Voor terug nemen we uiteraard een andere route, die over een pad gaat, waar we nog nooit zijn geweest. Er is hard gewerkt aan de fietspaden hier op de Veluwe moet ik zeggen, we treffen niet veel zand en grind paden meer, het meeste is asfalt of beton, en dat fietst toch een stuk fijner. We hebben wel wat pittige klimmetjes er in, het heet daar natuurlijk niet voor niets Hoog-Soeren!

Bij Assel aangekomen, gaan we zitten voor een bak koffie. Het blijft een mooi punt daar, de voormalige treinhalte van het koningshuis. Inmiddels komen er steeds meer wolken, dus we besluiten te vertrekken. Op naar de Eik, via de boerderij waar Mart vorig jaar zulke lekkere aardappels heeft gehaald. Helaas, die waren er nu niet, wat we natuurlijk hadden kunnen weten. Ik had nog hoop, dat er wat over was van vorig jaar, maar nee. Dan in september/oktober nog maar een weekje Bosrand boeken, dan zijn er wel weer piepers.

Thuisgekomen, bleken onze voeten niet geheel schoon de reis te hebben doorstaan, dus even de voetjes in het water. Mart loopt nog een rondje camping, om te kijken of Bram al opschiet met z'n tegelklus. En dan begint het inderdaad te regenen, dus dat wordt binnen eten!

Mart doet nu de afwas, terwijl ik jullie op de hoogte houdt van onze avonturen.

Morgen eerst naar de markt in Putten, en dan naar Harderwijk, de nieuwe boulevard bewonderen. Gisteren zaten we namelijk te lunchen met een echtpaar uit Harderwijk, en die vertelden ons het nieuws van de boulevard, en dat die zo mooi was geworden. En dan van Harderwijk via het Beekhuizerzand weer terug. Dit alles afhankelijk van het weer, maar dat begrijpen jullie wel.